Smoothie elskere <3


Smoothie er et MUST nå i sommer og det er så mange spennende oppskrifter man kan prøve seg på.
Men her går det mest i jordbær siden det er min favoritt ♥
Men smoothie is er oxo veldig godt å ha når man har barn som har fjernet mandlene.Man vet jo det at man skal spise mye is pga hevelsen skal gå ned, men det finnes jo ikke noe næring i is. Så det å lage masse smoothie is er mindt i blinket, det er godt og barnet får i seg næring :)

Siden jeg er gravid så er det jo oxo veldig viktig med frukt :)


Klikk på bilde for en editerbar versjon. Bildekode i EDB-Mediabase = 5726343

Smoothieguide ♥


Hva er en smoothie?

En smoothie er en tyktflytende og forfriskende drikk som er laget av most, hel frukt eller bær, isbiter og evt. litt yoghurt. I tillegg til at det er godt er det sunt siden det innholder fruktkjøtt og fiber.

Slik lager du smoothie:

Bruk en vanlig blender eller en smoothiemaker som moser fruktkjøttet til puré. Vask, rens og evt. skrell og del opp frukt og/eller bær. Tilsett evt. yoghurt, juice, krydder, frø e.l. Ha alle ingrediensene i beholderen og kjør til en flytende masse. Smoothie bør drikkes med det samme.

 

Smooth-is
Smooth-is

Tips om smoothie:

  • Tynnere konsistens? Tilsett litt juice eller melk.
  • Tykkere konsistens? Bland ut med yoghurt, biola eller banan for å få en mer kremaktig konsistens. 
  • Bruk godt moden frukt - det gir mer smak og bedre konsistens.
  • Frys ned smoothie i ispinneformer, så har du en herlig, frisk og sunn ispinne.
  • Har du godt modnet frukt du ikke rekker å spise opp? Vask, rens og evt. skrell frukten, del den opp i mindre biter og legg alt i poser i fryseren til neste gang du skal lage smoothie.
  • Visste du at du kan lage isbiter av juice?
  • Har du bananer eller epler i en smoothie, bør du ta i noen dråper med lime eller sitron slik at fruktkjøttet ikke blir brunt.
  • Ikke kjør kiwi for lenge i hurtighakkeren. Hvis steinene blir knust, smaker de som pepper.

 

Ingredienser

Disse fruktene, grønnsakene og krydrene egner seg godt i smoothie: Rips, solbær, bjørnebær, stikkelsbær, moreller, bringebær, blåbær, jordbær, sitron, lime, epler, pærer, plommer, kiwi, appelsin, ananas, melon, mango, selleri, frisk mynte, persille, basilikum, sitronmelisse, kanel, vaniljestang, ingefær, gulrot, agurk, nøtter, svisker og mye mer.

 

Om du prøver deg uten oppskrift, pass på å ikke bruke for mange ingredienser i en smoothie. Mange ingredienser kan lett kamuflere de opprinnelige smakene.



Klikk på bilde for en editerbar versjon.

En jordbær- og pæredrøm

Jordbær, pære og isbiter blir til en frisk og deilig smoothie i sommervarmen.

En porsjon tilsvarer en middels stor frukt, omkring 1,5 dl frukt- eller grønnsaksjuice, omkring 150 g kokte eller rå grønnsaker, en porsjonsbolle med blandet salat eller 1-2 dl bær.

Ingredienser:

  • 250 g jordbær
  • 2 stk moden pære
  • 8 stk isbiter
  • 3 dl farris

Fremgangsmåte:

Miks frukt og isbiter først, i en hurtigmikser eller blender, og bland ut med farris til ønsket konsistens. Denne smoothien er søt og rund på smak.


Q : Lager du mere smoothie på sommeren og hvilken er din favoritt ?

Én kommentar

Juli snupp ble Juni snupp <3

16.jul.2010 kl.09:32

åååå..nam.... *snufs* meg ikke kan spise det nå.. bah...

Skriv en ny kommentar

Susann Natalie

Susann Natalie

27, Fredrikstad

Blir 2 barnsmamma i januar :) Blogger om tiden frem til den lille kommer og alt annet som faller meg inn. leser denne bloggen NÅ

Kategorier

Arkiv

hits